Nikke Lindqvist

Nikke Lindqvist är en svensk sökmotoroptimerare som under mer än 10 år lyckats bygga ett starkt varumärke kring sig själv som person. Han har varit inblandad i några stundom hetsiga diskussioner kring etiken inom sökmotoroptimering. Han är starkt kritisk mot metoder som innefattar massivt länkbygge och förespåkar istället bra innehåll och en levande dialog mellan företag och kunder.

Utöver att erbjuda företag och organisationer hjälp och rådgivning om SEO är Nikke Lindqvist en flitig bloggare, föredragshållare, utbildare och debattör.

Kampanjen Sverigedemokraterna.de

Nikke Lindqvist var en av personerna bakom kampanjsajten mot Sverigedemokraterna som startades inför riksdagsvalet 2010. Kampanjsajten Sverigedemokraterna.de fick stort medialt utrymme och länkades av flera stora svenska dagstidningar och många bloggare. Detta i kombination med tekniskt strul på Sverigedemokraternas officiella sajt gjorde att Sverigedemokraterna.de övertog förstaplaceringen från den officiella SD-sajten.

Med facit i hand var effekten av kampanjen mot Sverigedemokraterna verkningslös, kanske rentav kontraproduktiv. När kampanjen startade hade Sverigedemokraterna omkring 5 % av väljarstödet i opinionsundersökningarna och landade på ett valresultat på 5,7 % och de gjorde därmed inträde i riksdagen. I efterförjande val fick SD 12,86%, 17,53% och 20,54% av rösterna.

Till startsidan